ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت سینما «دیاموند»؛ الماس سینمایی کشور بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۲۰۰ متخصص برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد پای کار آمده‌اند

  • کد خبر: ۱۹۱۹۳۳
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
  • ۵
۲۰۰ متخصص برای حل مشکلات حاشیه شهر مشهد پای کار آمده‌اند
مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد با اشاره به رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد گفت: اکنون بیش از ۲۰۰ پژوهشگر و متخصص در قالب بیش از چهل تیم تخصصی در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز تقریبا نزدیک به یک دهه است که حاشیه‌نشینی به یک چالش و معضل برای کلان‌شهر‌ها تبدیل شده و در این مدت نه تنها از آن کاسته نشده است، بلکه به علت فاصله امکاناتی شهر‌های بزرگ با دیگر نقاط و افزایش مهاجرت به کلان‌شهرها، تعداد جمعیتی که در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند و مشکلات و معضلات آن بیشتر شده است و امروز شهر مشهد درحالی که یک سوم مساحت آن جزو حاشیه‌شهر است، با بیش از یک میلیون نفر حاشیه‌نشین، در کشور رکورددار است و رتبه اول را دارد.

در این ۱۰ سال دولت و مدیریت شهری راه‌های مختلفی برای تغییر چهره این بافت‌های ناکارآمد و کاهش حاشیه‌نشینی آزموده‌اند و بازخورد‌های آن نشان می‌دهد که این راه‌ها تا امروز نتیجه مثبتی به همراه نداشته است و برای همین سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد و دانشگاه آزاد در قالب رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه مشهد قرار است تا راهکار‌های علمی و البته مردم‌محور برای گره‌گشایی از مشکلات حاشیه‌شهر پیدا و اجرایی کنند.

در این رویداد که با محوریت پنج محله شهید بهشتی، شهید باهنر، خواجه‌ربیع، گلشهر و خلج برگزار می‌شود، گروه‌های مختلف به ارائه ایده و راهکار برای حل مشکلات این محلات می‌پردازند و در نهایت ده‌ها راهکار برتر، به‌صورت کاربردی عملیاتی خواهند شد. آن‌طور که مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد خبر داده، امکان ثبت ایده در اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد تا دهم آبان ماه زمان دارد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه رفع معضل حاشیه‌نشینی در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری تبدیل شده است گفت: حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر مشهد رشد افسار گسیخته‌ای داشته است و این توسعه باعث بروز معضلات و چالش‌های متعدد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و... در این مناطق شده است. به همین دلیل هم مدیریت شهری با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف تلاش می‌کند تا توسعه متوازنی در شهر و به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌شهر ایجاد شود.

محمود عبدا... زاده با تأکید بر استفاده از مشارکت مردم برای تغییر چهره بافت‌های ناکارآمد شهری بیان کرد: موضوع مهمی که باید در کاهش معضلات حاشیه شهر به آن توجه شود، استفاده از خردجمعی و مشارکت خود مردم است که در این بافت زندگی می‌کنند و با آن آشنا هستند. ما برای اینکه به یک ایده مناسب و علمی و نتیجه‌بخش در بافت حاشیه شهر برسیم و بتوانیم بخشی از چالش‌های موجود را حل کنیم، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد را کلید زدیم. چیزی که ما از این رویداد می‌خواهیم تولید ضابطه و راهکاری است که مشکلات ما در حاشیه شهر را کم کند و بتوانیم آن راهکار را به قانون تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در این رویداد ملی پژوهشگران، دانشجویان و استادان رشته‌های گوناگون شهرسازی، اقتصاد، جامعه‌شناسی و... در قالب گروه‌های تخصصی به ارائه پیشنهاد برای بهبود وضعیت کالبدی، اقتصادی و اجتماعی پنج محله هدف شامل محله شهید بهشتی، محله شهید باهنر، محله خواجه‌ربیع، محله گلشهر و محله خلج خواهند پرداخت.

عبدا... زاده از حضور بیش از چهل تیم تخصصی در این رویداد خبر داد و تصریح کرد: اکنون بیش از ۲۰۰ پژوهشگر و متخصص از سراسر کشور در قالب بیش از چهل تیم تخصصی در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند تا پایان روز دهم آبان‌ماه با مراجعه به درگاه اینترنتی رویداد به نشانی regeneration-mshd.ir یا وب‌سایت سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد به نشانی bazafarini.mashhad.ir به ثبت‌نام و ارائه ایده خود اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد ادامه داد: ویرایش ایده‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ آبان‌ماه انجام خواهد شد و پس از آن هم آثار و ایده‌هایی که به دست ما رسیده است داوری خواهد شد. در نهایت سه گروه برگزیده می‌شوند که به گروه اول ۸۰ میلیون تومان، گروه دوم ۵۰ میلیون تومان و گروه سوم۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
0
1
سلام متاسفانه خیلی عوامل هستن که روز به روز وضعیت اجتماعی مشهد بدتر خواهد شد متاسفانه استان های خراسان جنوبی شمالی و رضوی یک منطقه ویژه اقتصادی خوب اصلا ندارن علیرغم با دوکشور هم مرز هستیم دوم اینکه شهرهای سه خراسان بغیر از مشهد و نیشابور فاقد شهرک صنعتی هستن که هر ساله جمعیت روستاها خالی از سکنه میشه و روز به روز بدتر و به قصد زندگی در مشهد به بهانه کار سوم اینکه مصرف اب در ویلاها و مناطق دیگر مشهد فوق العاده زیاد علیرغم بارندگی کم که باید چاره اندیشیده شود چهارم اینکه استان سیستان و بلوچستان داره خالی از سکنه میشه مخصوصا زابل بعلت نگرفتن حق آبه از طالبان متروکه شده و چون صنعت و کار ندارن و آب همه مهاجرت میکنن در کنار اینها افغانی های غیر مجاز و .........
قادری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
0
1
لطفا یک فکری هم برای منطقه باغون ابادتوس حسین زاده ۸بشه اینجازمیناش توبافت ساخت وسازنیست ما الان ۱۱یا۱۲ساله منتظر اجازه ساخت هستیم
سید جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
1
سلام من راه کار دارم اما راهکارم مرحله ای است ،هر چی تلاش کردم برای ثبت ایده نتونستم وارد شم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
1
مشکل بوی بد رودخانه کشف رود جاده کلات رو خواهشا حل کنید شب از بوی بد نمیشه این منطقه نفس کشید
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
0
محله بهمن چهار چاهش وشهرک قدس مشهد در محدوده خواجه ربیع واقعا وضعیت فاجعه باری دارد اصلا در شأن ایران ومشهد مقدس نیست که اینجور محله آیی داشته باشه حتی یک سانتیمتر فضای سبز و ورزشی ندارد با اینکه بیشترین زمین بایر رو داره پر از محاجران غیر قانونی واتباع افغانستان جرم جنایت و دعوا وزد خورد ومواد،مخدر بیداد می کند نظافت در حد صفر
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->